De meeste organisaties streven naar blije en tevreden klanten. Maar wanneer is het beter om ‘nee’ te zeggen tegen een klant? Heeft u er alles voor over om een klant altijd tevreden te stellen? Een architect ontwerpt uw huis totdat het exact aan uw eisen voldoet. Maar in een fastfood restaurant heeft u slechts keuze uit een beperkt aantal vaste menu’s. Terwijl een IT bedrijf vaak bereid zal zijn functionaliteiten aan te passen zo lang u hiervoor betaalt.

Waarschijnlijk moet u vergelijkbare keuzes maken. U wilt klanten tevreden stellen, maar er zijn grenzen aan hoe ver u daarvoor wilt gaan. U moet de beste middenweg vinden tussen een product of dienst op maat voor elke klant, en volledige standaardisatie. U moet beslissen tot welk punt u individuele klantwensen laat doordringen in uw product of dienst en de wijze waarop uw bedrijf opereert.

Dergelijke beslissingen hangen af van externe factoren zoals uw marktsituatie, welke klanten u wilt bedienen, en welke beloftes u aan hen doet. Betreft het een eenmalige klant, of is deze bereid vaker bij u terug te komen? Waar wil uw klant voor betalen?

Ook interne overwegingen spelen een rol, zoals de haalbaarheid van levertijden en de noodzaak uw bedrijfsmiddelen optimaal te gebruiken. Hoe complex is het product of de dienst die uw klant koopt, en hoe makkelijk is het voor u om te leveren wat u belooft? Tenslotte zou het kunnen dat uw keuze verschilt per klanttype, of zelfs per individuele klant…

SOLIDIFY kan uw organisatie helpen te bepalen tot op welk niveau u de klant centraal stelt in de manier waarop u uw markt benadert. Wij helpen bij het vaststellen van klantprofielen en wie u wilt zijn voor welk type klanten. Wij helpen u ook te beslissen tot welk punt u klantwensen wilt laten doordringen in uw bedrijfsprocessen, en hoe configureerbaar uw producten of diensten moeten zijn.

Hoe mag SOLIDIFY u helpen?
Training
  • Klantgerichtheid
  • Denken ‘van buiten naar binnen’
  • Adviesgericht verkopen
  • Ontwikkelen van klantvoorstellen
  • Denken als een netwerk
  • Samenwerken in teams
  • Management games
  • Business games
  • Rollenspellen
Advies
  • Klantorder-ontkoppelpunt vaststellen
  • Supply chain ontwerp
  • Ontwikkelen klantvoorstellen
  • Verbeteren klantvoorstellen
  • Begeleiden complexe verkooptrajecten
  • Team coaching
  • Waardeketens in kaart brengen
  • Organisatieontwerp
  • Faciliteren van bijeenkomsten
  • Project management
Onderwijs
  • Supply chain management
  • Logistiek
  • Business cases
  • Talenten programma’s
  • Module- & curriculumontwerp